indyvanboxem.reismee.nl

Sri Lanka Wildlife Conservation Society

Maandag 30 april middag

‘s Middags kregen we onze introductie over ons project met Sri Lanka wildlife conservation society. Rashika gaf ons veel informatie over de conflicten tussen de olifant en de mens die zich hier afspelen. Er zijn hoofdzakelijk drie conflicten waar wij ons mee bezighouden. Olifanten maken veel schade aan de huizen. Voornamelijk op plaatsen waar de mensen hun eten bewaren. Ze breken dan de muren door en nemen het eten mee. Ook zorgen de olifanten voor schade aan de oogst, waardoor de oogst niks meer oplevert. En soms kan t zelfs zo zijn dat de mensen gewond raken door de olifanten. Om een voorbeeld te geven; olifanten kunnen de grote weg oversteken om van plek naar plek te gaan. Deze weg wordt ook gebruikt voor kinderen om naar school te gaan, wat niet veilig is. Tegenwoordig is er een bus, vanuit ons project, die de kinderen naar school brengt.

De conflicten maken voor zowel de olifant als de mens de leefomstandigheden moeilijker. Wij als vrijwilligers helpen met het verzamelen van zoveel mogelijk gegevens op verschillende manieren. Uiteindelijk zullen de mensen van hier deze gegevens analyseren en oplossingen proberen te vinden die zowel olifant als mens tevreden houden. Deze worden vervolgens voorgelegd aan de overheid. De overheid maakt nu nog roekeloze en soms nutteloze beslissingen, doordat ze te weinig kennis hebben over het probleem.

Het gedeelte waar wij voornamelijk werken is de doorweg van de olifanten tussen het nationaal park en de waterplassen. Het is ongeveer 15 minuutjes rijden vanaf onze accommodatie, the field house. Er zijn bij de doorweg twee boomhutten, vanuit daar heb je hierover een goed uitzicht. Vaak gaan we daar ‘s middags heen en hopen we olifanten te zien. Vandaag hebben we een grote groep olifanten gezien, het waren er totaal tien. Deze kwamen we onderweg naar de boomhutten, bij een grote waterplas, tegen. De groep was erg ver van ons vandaan, dus heb ik geen foto’s genomen. We mochten niet dichterbij komen, omdat daar waar de olifanten stonden een privé terrein was en ook was het niet heel veilig daar te komen.

Dinsdag 1 mei

Vanochtend zijn we met zes van de vrijwilligers op weg gegaan in de jeep naar het bos. Ons team wordt ook altijd versterkt door mensen van het project zelf, zij zijn erg ervaren en hebben super veel verstand van de conflicten en olifanten zelf. Vanochtend gingen we opzoek naar schade gemaakt door olifanten in het bos, dit kunnen afgebroken takken zijn of schade aan bomen door het slijpen van hun tanden. We bekijken dit alleen in gemarkeerde gebieden, sommige van 20 vierkante meter, andere wat groter of kleiner. Zodra we schade vinden in het gemarkeerde gebied verzamelen we allemaal gegevens over de schade en markeren we het met rode verf. Met al deze gegevens kunnen we aantonen dat de olifanten gebruik maken van het bos.

Het werk hier kan best pittig zijn wat eigenlijk vooral komt door de hitte. De temperatuur ligt hier zo rond de 38 graden, met piek momenten van 44 graden. ‘s Middags in de boomhutten hebben we geen olifanten gezien, dus besloten we met de jeep in het bos te gaan. En jawel, er stond een hele groep! De olifanten waren erg bang, dus liepen al snel ver van ons vandaan. Onderweg naar huis spotte ik een olifant die over de velden liep. Hij was op weg naar het dorp, dus hebben we de inwoners gewaarschuwd.

Woensdag 2 mei

In de morgen hebben we een aantal huizen bezocht. Een paar jaar geleden is het project begonnen met het geven van sinaasappelbomen aan de mensen. Ze planten deze rondom hun huizen, tuinen of gronden. Zo beschermen ze zich tegen olifanten. De olifanten houden niet van de geur van sinaasappels, waardoor ze er niet op af komen. Wij checken de bomen en verzamelen verschillende gegevens over de gezondheid van de boom. Als laatst stellen we de bewoners een aantal vragen over de schade die olifanten aan hun tuinen of gewassen hebben gedaan. Soms nodigen ze ons dan in huis uit voor een kopje thee terwijl ze zelf zo weinig hebben, super vriendelijk en gastvrij.

In de middag zijn we bij de trash side geweest, opzoek naar olifanten. Het was aardig ingrijpend om te zien. Afval wordt gedumpt in te middle of nowhere. We hebben er geen olifanten gezien en in dit geval maar beter ook!

Donderdag 3 mei

Deze ochtend zag ons programma er anders uit dan gepland. Aan het begin van de week had de school ons gevraagd Engels les te geven. Per dag gaan er een aantal van ons naar de school. Zo was ik vanochtend aan de beurt. De leerlingen die we les hebben gegeven waren 16/17 jaar oud. Ze waren niet veel jonger dan ik, maar toch had ik het gevoel alsof er een groot leeftijdsverschil tussen zat. Soms was communiceren lastig, doordat hun niveau Engels wat lager is, maar we hebben ook veel gelachen. In het begin waren ze wel wat verlegen, maar eenmaal op gang gekomen ging het al een stuk beter! We hebben voornamelijk spelletjes met ze gespeeld en aan de hand daarvan ze woorden en zinnen geleerd. Ik vond het leuk om een keer gedaan te hebben en vooral interessant te zien hoe de school er uit ziet. Wij gaven 1 klas les maar zaten in lokaal waarin twee klassen kunnen zitten, dus aan beide kanten van het lokaal een schoolbord. Verder bestond het klaslokaal enkel uit plastic stoelen.

Aan het einde van de middag zijn we met een grote groep, waaronder al de staff, in de bus naar een tempel gegaan. Het was een leuke ervaring omdat je echt onder de inwoners zelf bent. De tempel was ongeveer een uur van het field house vandaan. Na het bezoekje aan de tempel hebben we vlak in de buurt een soort kermis bezocht, totaal anders dan in Nederland naar erg grappig om gezien te hebben.

Vrijdag 4 mei

Ons ochtendprogramma van vandaag was HEC, Human Elphant Conflict. We zijn een aantal huizen langs gegaan en hebben de mensen gevraagd of olifanten schade hebben gemaakt aan hun eigendommen. De schade kan bestaan uit de drie voorgaande beschreven conflicten, human damage, crop damage of property damage, het kan ook zijn dat er geen schade is gemaakt. Alle gegevens die we verzamelen schrijven we op een formulier. In het laatste huis wat we bezochte woonde een man en vrouw. ‘s Nachts terwijl ze sliepen heeft een olifant een deel van de muur van het huis doorgebroken. Achter deze muur lag de voorraad rijst, waarvan de olifant twee zakken heeft ‘meegenomen’. Het zieligste gedeelte van het verhaal was dat de vrouw longkanker heeft en de man leidt aan nier problemen. Het was erg aangrijpend om de emoties van de vrouw van zo dichtbij te zien. We willen proberen om volgende week de muur van het huis te repareren.

In de avond was het weer tijd voor de boomhutten. Onderweg kwamen we weer een grote groep tegen, op dezelfde plek als maandag. Dit keer gingen we wel dichterbij! Het gaf echt een magisch gevoel om de olifanten van zo dichtbij te zien. En nu heb ik wel foto’s kunnen maken!

Op weg naar de olifanten

Vrijdag 27 april

Onze laatste dag van de cultuurweek begonnen we met een bezoekje aan een boeddhistische tempel. We moesten een aantal trappen de heuvel omhoog klimmen om uiteindelijk bij het Boeddha beeld te komen. Eenmaal boven hadden we prachtig uitzicht. In elke boeddhistische tempel die je bezoekt, krijg je een wit armbandje (zie foto), die je beschermt van het kwade. Je mag het armbandje niet afdoen, en moet dus wachten totdat hij vanzelf afgaat.

Onze dag ging verder, op weg naar een hindoe tempel. Hier hebben we een schaal geofferd, waarop vooral fruit lag, maar ook bloemetjes, geld en wierook. Na het offeren kregen we een stipje op ons voorhoofd. Daarna moesten we al het fruit opeten omdat dit gezegend was door de goden. Zolang het fruit in je lichaam zit, ben je gezegend. Tijdens de korte rondleiding werd ons verteld dat Hindoes in wel 33 biljoen goden geloven.

Onze lunch stond gepland in een Indiaas restaurant. Het gerecht wat we geserveerd kregen heette; Masala. Dit hebben we met onze handen gegeten, wat hier normaal is. Het was super lekker, maar wel pittig!

Na de lunch was het eindelijk tijd voor de activiteit waar ik stiekem het meest naar uit keek; de Ayurvedische massage. Ik koos ervoor om mijn rug te laten masseren. De massage duurde ongeveer 20 minuten, en het was genieten!

De rest van de middag waren we vrij en heb ik half Kandy leeg geshopt. :)

Zaterdag 28 april

In het weekend zijn we vrij. Op zaterdag hebben we ons vermaakt met raften. Vanuit de boot was het uitzicht ongelofelijk mooi. Het was een super toffe ervaring, over de rivier tussen de mooie heuvels door. Op zondag vertrekken we van Kandy naar Wasgamuwa, op naar de olifanten!

Zondag 29 april

Aan het eind van de middag zijn we op onze prachtige bestemming aangekomen. De busrit van Kandy naar hier duurde ongeveer vijf uur, en je raad het al; onderweg was het uitzicht schitterend. We zitten niet daadwerkelijk in het Wasgamuwa park, maar ik denk zo’n 20 minuten er vandaan. De accommodatie is letterlijk een aantal muren gemetseld, een paar houten balken en een golf planten dak. De muren schermen alleen dat af wat nodig is, de rest is open. Zo lijkt het net alsof mijn bed buiten staat! Het geeft echt een super avontuurlijk gevoel! De omgeving hier is zo mooi, en net alsof je in the middle of nowhere zit. De rest van de avond hebben we geholpen met het maken van lampionnen, die overal opgehangen worden. Vandaag en morgen is er namelijk een feest genaamd: Vesak. Op deze dagen worden de geboorte en dood van Boeddha herdacht. Hiervoor zijn er naar een boeddhistische tempel, vijf minuten verder op, gegaan waar we wat bloemetjes en wierook hebben geofferd.

Morgen krijgen we de introductie van het project en gaat het echte werk beginnen!

Maandag 30 april ochtend

Onze introductie is wat uitgesteld omdat er vanochtend geen stroom was. Dus gingen we meteen van start. ‘s Ochtends beginnen we hier wat later, rond 8:45. In twee groepen vertrokken we in jeeps naar het bos. Ik zat in de groep met de taak om de zandplekken in het bos te controleren. Deze zandplekken zijn door de mensen zelf gemaakt, om zo voetstappen van verschillende dieren te vinden en deze op te meten. Alle gegevens worden bij gehouden en van elke plek worden de coördinaten gemeten. We hebben nog geen olifanten gezien, wel kwamen we onderweg veel voetstappen en veel poep tegen. De omstandigheden voor de olifant zijn hier best triest... Afval is een heel groot probleem in Sri Lanka. Zo dumpt de bevolking al hun afval op een plaats buiten de stad, en wordt er niks gerecycled. De olifanten (en waarschijnlijk ook andere dieren) eten hier van. Vandaag onderweg in het bos kwamen we poep tegen waartussen plastic zat. Hieruit kunnen we opmaken dat de olifant van de vuilnisbelt heeft gegeten. We zullen denk ik aankomende week deze plek bezoeken.

De nieuwe groep is erg wennen. Onze vorige groep was erg hecht uiteindelijk. Gelukkig ben ik wel met twee mensen van de andere groep, broer en zus uit België. Ik ben de jongste en vanaf 20 lopen de leeftijden op. Mijn slaapkamer deel ik met drie andere meiden. Het eten bij deze accommodatie smaakt nog beter dan dat van de vorige!

Vaak zit er tussen het ochtend en middag programma een aantal uurtjes. Vanmiddag zullen we naar de boomhutten in het bos gaan. Vanuit daar houden we de wacht, en hopen we dat we olifanten kunnen spotten!

Sri Lanka ontdekken

Dinsdag 24 april

Onze dag begon vandaag om 7:45, we gingen met onze bus op weg naar de ‘spice garden’. Aangekomen, leidde een man ons rond door een tuin waarin verschillende boom en plant soorten groeien. Hij legde uit over hoe en welke medicijnen, kruiden, crèmes, etc. van de verschillende bomen en planten gemaakt worden. Na de rondleiding namen we plaats en kregen we verschillende massages met de producten die daar te koop zijn. Zo kregen we een hoofd, nek en rug massage. Het was super relaxend en fijn. Kruiden tandpasta, kruid olie voor je huid, kaneelolie, sandelwood schoonheidszalf en aloe zalf zijn enkele voorbeelden van producten die daar te koop zijn.

Na de spice garden gingen we verder met onze bus naar de Tea Factory. Hier kregen we een rondleiding en zo zagen we hoe stap voor stap de Ceylon thee gemaakt wordt. En uiteraard mochten we hierna een kopje proeven.

Daarna reden we terug naar het centrum van Kandy. Hier heb ik met vijf andere van de groep geluncht. Ik bestelde rice & curry met groenten, maar het was heel erg pittig waardoor m’n ogen zelfs begonnen te tranen. Ondanks dat was het een super lekkere maaltijd.

Na de lunch stond een boottripje gepland. We hebben een stukje gevaren over de rivier door Kandy genaamd Mahaweli. Dit duurde nog geen half uur en we waren weer terug. Vanuit het bootje hadden we een mooi uitzicht. Op een van de foto’s zijn vleermuizen te zien die slapen, deze kwamen we tijdens het tochtje tegen.

Als laatst stond het Gem Museum op het programma. Hier kregen we een kort filmpje te zien over hoe Sri Lankanen de edelstenen uit de grond halen. Hier komt de bijnaam van Sri Lanka vandaan: de parel van de Indische Oceaan. Voor de rest was het niet super interessant, dus ik zal jullie de details besparen.

Woensdag 25 april

Op het programma van vandaag stond een kookles en een bezoek aan een vrouwelijke monnik/non. De kookles begon na 9 uur. De maaltijd die we gemaakt hebben, hebben we gegeten voor lunch. AJ hielp ons samen met twee Sri Lankaanse meiden. We hebben veel verschillende kruiden gebruikt voor de voor de kip, saus en salade. Kokosnootolie en -melk wordt veel in de Sri Lankaanse keuken gebruikt, en zo ook bij ons gerecht. Er werden twee manieren verteld voor het maken van kokosnootmelk. Wij zelf hebben gebruik gemaakt van de traditionele manier. Dit houd in dat nadat de kokosnoot open is gesneden, ze eerst van binnen geschrapen worden en het rasp daarna in heet water wordt geweekt. Het water neemt zo de witte kleur en smaak van de kokosnoot aan. Hoe de kokosnoten geschrapen worden zie je op de foto’s. Toen we uiteindelijk rond half één klaar waren konden we eten en het smaakte heerlijk!

Na de lunch vertrokken we met de bus naar de monnik. Ze heeft ons super veel verteld over het boeddhisme. Ik denk dat kort uitgelegd het boeddhisme vooral gaat over innerlijk vrede, geluk en liefde. En dit uit te stralen naar de rest van de wereld. Dit kan niet bereikt worden door alles wat van buiten komt, dus dingen die waar te nemen zijn met je zintuigen, zoals veel geld, een dure auto, een groot huis, etc. Dit zou ons niet gelukkig maken, omdat we gierig zijn en als maar meer willen, nog mooier en nog duurder, waardoor we nooit voldaan zullen zijn. Bij het boeddhisme begint het vanuit binnenin, ze leven een simpel leven met alleen dat wat nodig is om van te leven, al het extra’s is overbodig. Ze proberen dit innerlijke geluk te bereiken door veel te mediteren, om zo vervelende emoties los te laten en te vergeten. Ook mochten we met haar mediteren, de meditatie heette ‘metta’. Het doel van de mediatie is het wensen van universele liefde. Je begint bij jezelf, dan je naasten, dan je dorp, je land, de wereld, alle planeten... De woorden die de monnik sprak tijdens de mediatie waren: ‘may I be well, happy and peaceful’. Ze herhaalde dit meerdere keren en ging zo steeds een stapje verder. Het was rustgevend en interessant om een keer mee gemaakt te hebben. Omdat er geen foto’s van monniken gemaakt mogen worden, heb ik hiervan geen foto’s.

Donderdag 26 april:

Rond acht uur vanochtend namen we de local bus naar het centrum. Onze dag begon met een bezoekje aan de tempel van de tand. In deze tempel ligt de hoektand van Boeddha. Voordat we de tempel betraden moesten we onze schoenen uitdoen. De tand wordt bewaard in een soort doosje, eens in de zes jaar wordt deze geopend. Helaas wordt hij pas volgend jaar weer geopend, dus we hebben hem niet kunnen zien. De meeste mensen in de tempel mediteren, bijvoorbeeld samen met een monnik. In de tempel hebben we bloemen geofferd, tijdens het offeren mag je een wens doen over je toekomst.

Hierna gingen we met ons eigen busje door naar een soort hout atelier, waar ze verschillende houten meubels, maskers en olifanten beeldjes maken en verkopen. Er zijn zes verschillende maskers in Sri Lanka met elk een andere betekenis. Als je een masker in je huis ophangt zou het helpen voor geld, gezondheid, vriendschap, geluk, moed of bescherming tegen het kwade. Op een van de foto’s zijn de zes verschillende maskers te zien.

Daarna gingen we door naar een andere winkel/atelier, waar ze batikken. Dit is een speciale manier om decoratie op stoffen te krijgen. Alles wat ze daar verkopen wordt met de hand gemaakt. Stap voor stap worden de stoffen gekleurd, zodat de kleuren mengen en uiteindelijk de juiste kleur ontstaat. Je kon er van alles kopen, doeken, jurken, rokken, blousejes, etc. Hier mochten ook geen foto’s gemaakt worden, dus heb ik van internet een foto gehaald als voorbeeld van een batik schilderij, die ze daar ook maken. In de middag waren we vrij, dus hebben we geluncht in Kandy centrum en geshopt met de groep. Aan het eind van de middag ging ik samen met twee andere meiden naar huis met de tuktuk. Wat ook weer een ervaring op zich was!

Ayubowan!

Zondag 22 april:

Vandaag ben ik in de middag aangekomen op Sri Lanka. Nadat alles goed was gekeurd bij de immigratie balie en ik mij koffer van de band had gehaald werd ik opgehaald door een medewerker van The Green Lion. Samen met twee andere vrijwilligsters werden we met een busje van Colombo naar Kandy gebracht. De rit duurde zo’n drie uur. Alleen dit was al geweldig! De natuur is hier zo mooi! Toen we ongeveer 45 min aan het rijden waren werd het landschap wat bergachtiger, wat alles nog mooier maakte. En de eerste olifant heb ik ook al gezien onderweg! De olifant stond in een truck en werd vervoerd. Ik heb er een foto van gemaakt, dus die zal ik op de site zetten.

Aangekomen in het verblijf, was de stroom uitgevallen. Dus die eerste keer hebben we ook al gehad! Maar volgens mij was dit al snel opgelost. Het verblijf is een soort hostel, er is een gezamenlijke ruimte om te eten en ik slaap op een kamer met zes andere meiden/dames. Tijdens het avondeten heb ik de andere vrijwilligers ontmoet met wie ik de aankomende week de cultuur week zal doorbrengen. Totaal zijn we met 15 mensen geloof ik, waarvan 5 Nederlanders/Belgen, en de andere nationaliteiten zijn: Engels, Duits, Portugees en Chinees. De leeftijden lopen erg uiteen, de jongste is 17 en de oudste is volgens mij 32. De groep bevalt me goed tot nu toe!

Morgen begint het programma om 9:30. Normaal gesproken begint het programma wat eerder, maar omdat we vandaag allemaal zijn aangekomen is het wat later.

Maandag 23 april:

Het programma begon met een introductie over de verschillende projecten. Over heel Sri Lanka zijn verschillende vrijwilligers projecten van The Geeen Lion. Ook hebben ze projecten in andere Aziatische landen en in Zuid Amerika. De meeste van de vrijwilligers waarmee ik deze week doorbreng gaan na deze week ergens anders heen. Vandaag kreeg ik ook te horen dat het Wasgamuwa National Park, waar ik vanaf volgende week ben, in de jungle ligt!

De cultuur is hier erg anders dan wij in Nederland gewent zijn, wat natuurlijk ook logisch is. Voordat we ergens binnen gaan moeten onze schoenen uit. De mensen van de dorpen wonen in kleine huizen, zonder WiFi of tv, kort om ze leven van weinig. In de stad is het leven iets wat luxer. In de stad werken vaak zowel moeder als vader betaald, terwijl in de dorpen de vrouwen in huis werken en de mannen voor de inkomsten zorgen.

Ook viel vanochtend bij ons weer de stroom uit, maar zoveel stroom heb ik ook niet nodig, dus dat is verder geen probleem. Met de zaklamp van mijn telefoon kom ik een heel eind!

Nadat we onze introductie hadden gehad, kregen we uitleg over de cultuur. Deze les werd gegeven door AJ, hij is de baas van dit verblijf. Hierboven heb ik al het een en ander verteld, maar we hebben nog veel veel meer informatie gekregen. Te veel om allemaal te vertellen.

Na de cultuurles kregen we een taalles van in Sri Lankaans meisje. Ze heeft ons wat standaard Singalese woorden en zinnen geleerd en ook alle getallen. De mensen hier kunnen het erg waarderen als je een woordje Singalees probeert te spreken, het kan maar zo zijn dat ze daardoor hun prijs verlagen! Hierna hebben we geluncht in het verblijf, rice & curry, wat erg lekker was. Na de lunch gingen we met z’n allen met de bus naar het centrum van de stad. Het verblijf ligt namelijk een stukje buiten de stad. We werden losgelaten in het winkelcentrum, waar ik een simkaart heb gekocht. Vandaar dat ik wat van mezelf kan laten horen. Hierna hebben we gelopen naar een soort hal, hier was een optreden van de traditionele Kandyan dances. Mannen bespeelde trommels en tussendoor kwamen dansers en danseressen het podium op. Ze droegen allemaal prachtige kleding. Een dans werd gedanst door een man met een masker, hiermee proberen ze onder andere kwade geesten te verdrijven. Op het laatst was er een vuurdans, mannen gingen met kleine fakkels over hun armen en buik. Hiermee proberen ze de kracht van het vuur te laten zien. Ook liepen ze met blote voeten over hete kolenplaat, en zelfs ik kon de hitte van een afstandje voelen!

Na de dansen was ons programma afgelopen en zijn we met z’n allen met de bus naar het verblijf gebracht. AJ was ook mee, hij begeleid ons deze week.

Dit was het voor nu. Aangezien deze week erg divers is, zal ik per dag wat vertellen. Bedankt voor het lezen!

Groetjes!

De Parel van de Indische Oceaan

Hallo!

Leuk dat je op mijn reis blog kijkt! In dit bericht zal ik uitleggen hoe mijn reis er uit gaat zien.

Totaal zal mijn reis precies zes weken duren. De eerste vijf weken van mijn reis zijn geboekt via TravelActive, een bekende reisorganisatie van Nederland. De laatste week heb ik er zelf bij aangeplakt om nog wat rond te kunnen reizen.
Ik ben ondertussen erg druk met alle voorbereidingen, waar veel bij komt kijken! Alle vaccinaties zijn gezet, de koffer is grotendeels al gepakt, reisboeken zijn gekocht en vanaf nu tel ik nog maar acht dagen af!

Ik vlieg op 21 april van Düsseldorf, naar Londen, naar Colombo. Sri Lanka is mijn bestemming voor de aankomende zes weken! De partnerorganisatie in Sri Lanka heet The Green Lion. Zij zullen mij tijdens mijn reis voor een deel begeleiden en mij helpen om van het ene project naar het andere project te komen.

Wat mijn reis in gaat houden: mijn eerste week breng ik door in Kandy, dit ligt ongeveer in het midden van het eiland. Deze eerste week heet 'de cultuurweek', zoals het woord al zegt zal ik kennis gaan maken met de cultuur van Sri Lanka. De week begint op maandag 23 april. We krijgen onder andere een taalles, gaan verschillende tempels bezoeken, krijgen een kookles in de Sri Lankaanse keuken, gaan een culturele show bijwonen en nog heel veel meer. De week eindigt op vrijdag en wordt afgesloten met een Ayurvedische massage.

Nadat ik die week in de Sri Lankaanse stemming ben gekomen, gaat het echte werk beginnen! De tweede, derde en vierde week zal ik verblijven op een olifanten project. Dit is het Wild Elephant Experience program, wat samen werkt met het Sri Lanka Wildlife Conservation Society. Hier ga ik vrijwilligerswerk verrichten in het Nationaal Park Wasgamuwa, dit ligt ongeveer ten Noord-Oosten van Kandy. Het werk wat ik hier zal gaan doen is heel divers. We zullen ons voornamelijk richten op olifanten, maar ook andere wilde dieren zullen aan bod komen, zoals luipaarden en verschillende vogels. De voornaamste doelen van het werk zijn het conflict tussen olifanten en mensen in kaart te brengen, het gedrag van de wilde olifant te onderzoeken en de biodiversiteit van het gebied in kaart te brengen.

Aansluitend op het olifanten project, ga ik als vrijwilliger een week werken op een schildpadden project. Het project vindt plaats in Ambalangoda, dit is een klein dorpje in het Zuid-Westen van Sri Lanka. De zeeschildpadden worden hier met uitsterven bedreigt. Het project is een opvang voor zeeschildpadden die gewond zijn of rehabiliteren als gevolg van afval in zee of visserij. Het maakt deel uit van de negen ‘turtle conservation projects’ van Sri Lanka. Het werk wat ik zal gaan doen omvat onder andere; de zeeschildpadden voederen en verzorgen, de reservoirs schoonmaken, het onderhouden van het strand en het helpen met het loslaten van pasgeboren zeeschildpadden.

Bij dit bericht heb ik een kaart toegevoegd, daarop zijn Colombo, Kandy, Wasgamuwa National Park en Ambalangoda te zien!

De vijf weken zitten er dan op, dan blijft er nog maar één week over. Deze laatste week zal ik zelf door Sri Lanka gaan reizen, om nog wat hoogte puntjes te kunnen bezoeken.
Op beide projecten werk ik van maandag tot en met vrijdag. In de weekenden ben ik vrij en heb ik de tijd om mooie plekken in de omgeving te kunnen bezichtigen.
Uiteindelijk zal ik op 1 juni vertrekken vanuit Sri Lanka en op 2 juni ben ik weer terug in Nederland.

Leuk dat je mijn blog hebt gelezen, zodra ik enige tijd in Sri Lanka ben hoor je meer van mij!

Groetjes,

Indy

Welkom op mijn Reislog!

Hallo en welkom op mijn reislog!

Dé plaats om op de hoogte te blijven van alle avonturen en ervaringen tijdens deze reis. Vanaf nu zul je hier dan ook regelmatig nieuwe verhalen en foto's vinden, en via de kaart weet je altijd precies waar ik me bevind en waar ik ben geweest! Meer informatie over mijzelf en de reis die ik ga maken vind je in het profiel.

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

Ik zie je graag terug op mijn reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je met me meereist!