indyvanboxem.reismee.nl

Sri Lanka ontdekken

Dinsdag 24 april

Onze dag begon vandaag om 7:45, we gingen met onze bus op weg naar de ‘spice garden’. Aangekomen, leidde een man ons rond door een tuin waarin verschillende boom en plant soorten groeien. Hij legde uit over hoe en welke medicijnen, kruiden, crèmes, etc. van de verschillende bomen en planten gemaakt worden. Na de rondleiding namen we plaats en kregen we verschillende massages met de producten die daar te koop zijn. Zo kregen we een hoofd, nek en rug massage. Het was super relaxend en fijn. Kruiden tandpasta, kruid olie voor je huid, kaneelolie, sandelwood schoonheidszalf en aloe zalf zijn enkele voorbeelden van producten die daar te koop zijn.

Na de spice garden gingen we verder met onze bus naar de Tea Factory. Hier kregen we een rondleiding en zo zagen we hoe stap voor stap de Ceylon thee gemaakt wordt. En uiteraard mochten we hierna een kopje proeven.

Daarna reden we terug naar het centrum van Kandy. Hier heb ik met vijf andere van de groep geluncht. Ik bestelde rice & curry met groenten, maar het was heel erg pittig waardoor m’n ogen zelfs begonnen te tranen. Ondanks dat was het een super lekkere maaltijd.

Na de lunch stond een boottripje gepland. We hebben een stukje gevaren over de rivier door Kandy genaamd Mahaweli. Dit duurde nog geen half uur en we waren weer terug. Vanuit het bootje hadden we een mooi uitzicht. Op een van de foto’s zijn vleermuizen te zien die slapen, deze kwamen we tijdens het tochtje tegen.

Als laatst stond het Gem Museum op het programma. Hier kregen we een kort filmpje te zien over hoe Sri Lankanen de edelstenen uit de grond halen. Hier komt de bijnaam van Sri Lanka vandaan: de parel van de Indische Oceaan. Voor de rest was het niet super interessant, dus ik zal jullie de details besparen.

Woensdag 25 april

Op het programma van vandaag stond een kookles en een bezoek aan een vrouwelijke monnik/non. De kookles begon na 9 uur. De maaltijd die we gemaakt hebben, hebben we gegeten voor lunch. AJ hielp ons samen met twee Sri Lankaanse meiden. We hebben veel verschillende kruiden gebruikt voor de voor de kip, saus en salade. Kokosnootolie en -melk wordt veel in de Sri Lankaanse keuken gebruikt, en zo ook bij ons gerecht. Er werden twee manieren verteld voor het maken van kokosnootmelk. Wij zelf hebben gebruik gemaakt van de traditionele manier. Dit houd in dat nadat de kokosnoot open is gesneden, ze eerst van binnen geschrapen worden en het rasp daarna in heet water wordt geweekt. Het water neemt zo de witte kleur en smaak van de kokosnoot aan. Hoe de kokosnoten geschrapen worden zie je op de foto’s. Toen we uiteindelijk rond half één klaar waren konden we eten en het smaakte heerlijk!

Na de lunch vertrokken we met de bus naar de monnik. Ze heeft ons super veel verteld over het boeddhisme. Ik denk dat kort uitgelegd het boeddhisme vooral gaat over innerlijk vrede, geluk en liefde. En dit uit te stralen naar de rest van de wereld. Dit kan niet bereikt worden door alles wat van buiten komt, dus dingen die waar te nemen zijn met je zintuigen, zoals veel geld, een dure auto, een groot huis, etc. Dit zou ons niet gelukkig maken, omdat we gierig zijn en als maar meer willen, nog mooier en nog duurder, waardoor we nooit voldaan zullen zijn. Bij het boeddhisme begint het vanuit binnenin, ze leven een simpel leven met alleen dat wat nodig is om van te leven, al het extra’s is overbodig. Ze proberen dit innerlijke geluk te bereiken door veel te mediteren, om zo vervelende emoties los te laten en te vergeten. Ook mochten we met haar mediteren, de meditatie heette ‘metta’. Het doel van de mediatie is het wensen van universele liefde. Je begint bij jezelf, dan je naasten, dan je dorp, je land, de wereld, alle planeten... De woorden die de monnik sprak tijdens de mediatie waren: ‘may I be well, happy and peaceful’. Ze herhaalde dit meerdere keren en ging zo steeds een stapje verder. Het was rustgevend en interessant om een keer mee gemaakt te hebben. Omdat er geen foto’s van monniken gemaakt mogen worden, heb ik hiervan geen foto’s.

Donderdag 26 april:

Rond acht uur vanochtend namen we de local bus naar het centrum. Onze dag begon met een bezoekje aan de tempel van de tand. In deze tempel ligt de hoektand van Boeddha. Voordat we de tempel betraden moesten we onze schoenen uitdoen. De tand wordt bewaard in een soort doosje, eens in de zes jaar wordt deze geopend. Helaas wordt hij pas volgend jaar weer geopend, dus we hebben hem niet kunnen zien. De meeste mensen in de tempel mediteren, bijvoorbeeld samen met een monnik. In de tempel hebben we bloemen geofferd, tijdens het offeren mag je een wens doen over je toekomst.

Hierna gingen we met ons eigen busje door naar een soort hout atelier, waar ze verschillende houten meubels, maskers en olifanten beeldjes maken en verkopen. Er zijn zes verschillende maskers in Sri Lanka met elk een andere betekenis. Als je een masker in je huis ophangt zou het helpen voor geld, gezondheid, vriendschap, geluk, moed of bescherming tegen het kwade. Op een van de foto’s zijn de zes verschillende maskers te zien.

Daarna gingen we door naar een andere winkel/atelier, waar ze batikken. Dit is een speciale manier om decoratie op stoffen te krijgen. Alles wat ze daar verkopen wordt met de hand gemaakt. Stap voor stap worden de stoffen gekleurd, zodat de kleuren mengen en uiteindelijk de juiste kleur ontstaat. Je kon er van alles kopen, doeken, jurken, rokken, blousejes, etc. Hier mochten ook geen foto’s gemaakt worden, dus heb ik van internet een foto gehaald als voorbeeld van een batik schilderij, die ze daar ook maken. In de middag waren we vrij, dus hebben we geluncht in Kandy centrum en geshopt met de groep. Aan het eind van de middag ging ik samen met twee andere meiden naar huis met de tuktuk. Wat ook weer een ervaring op zich was!

Cor

Beste Indy,

wat schrijf je goed over alles wat je hebt meegemaakt de afgelopen dagen! Je hebt talent en zet op deze wijze De Parel van de Indische Oceaan nog eens extra op de kaart.

Collega Cor

Lucienne

Wat een geweldige belevenis Indy, wat schrijf je mooie verhalen. Ik zeg, ga zo lekker door met genieten van je trip. Liefs????

Marjan

Ik kan wel raden wat jij gewenst hebt?

Anne

Ik schrijft erg leuk Indy!

Theo

Prachtige foto's Indy! Ziet er allemaal super mooi uit! En mooie verhalen. Kan zien dat je ervan geniet! Heel veel plezier! xxx