indyvanboxem.reismee.nl

Sri Lanka Wildlife Conservation Society

Maandag 30 april middag

‘s Middags kregen we onze introductie over ons project met Sri Lanka wildlife conservation society. Rashika gaf ons veel informatie over de conflicten tussen de olifant en de mens die zich hier afspelen. Er zijn hoofdzakelijk drie conflicten waar wij ons mee bezighouden. Olifanten maken veel schade aan de huizen. Voornamelijk op plaatsen waar de mensen hun eten bewaren. Ze breken dan de muren door en nemen het eten mee. Ook zorgen de olifanten voor schade aan de oogst, waardoor de oogst niks meer oplevert. En soms kan t zelfs zo zijn dat de mensen gewond raken door de olifanten. Om een voorbeeld te geven; olifanten kunnen de grote weg oversteken om van plek naar plek te gaan. Deze weg wordt ook gebruikt voor kinderen om naar school te gaan, wat niet veilig is. Tegenwoordig is er een bus, vanuit ons project, die de kinderen naar school brengt.

De conflicten maken voor zowel de olifant als de mens de leefomstandigheden moeilijker. Wij als vrijwilligers helpen met het verzamelen van zoveel mogelijk gegevens op verschillende manieren. Uiteindelijk zullen de mensen van hier deze gegevens analyseren en oplossingen proberen te vinden die zowel olifant als mens tevreden houden. Deze worden vervolgens voorgelegd aan de overheid. De overheid maakt nu nog roekeloze en soms nutteloze beslissingen, doordat ze te weinig kennis hebben over het probleem.

Het gedeelte waar wij voornamelijk werken is de doorweg van de olifanten tussen het nationaal park en de waterplassen. Het is ongeveer 15 minuutjes rijden vanaf onze accommodatie, the field house. Er zijn bij de doorweg twee boomhutten, vanuit daar heb je hierover een goed uitzicht. Vaak gaan we daar ‘s middags heen en hopen we olifanten te zien. Vandaag hebben we een grote groep olifanten gezien, het waren er totaal tien. Deze kwamen we onderweg naar de boomhutten, bij een grote waterplas, tegen. De groep was erg ver van ons vandaan, dus heb ik geen foto’s genomen. We mochten niet dichterbij komen, omdat daar waar de olifanten stonden een privé terrein was en ook was het niet heel veilig daar te komen.

Dinsdag 1 mei

Vanochtend zijn we met zes van de vrijwilligers op weg gegaan in de jeep naar het bos. Ons team wordt ook altijd versterkt door mensen van het project zelf, zij zijn erg ervaren en hebben super veel verstand van de conflicten en olifanten zelf. Vanochtend gingen we opzoek naar schade gemaakt door olifanten in het bos, dit kunnen afgebroken takken zijn of schade aan bomen door het slijpen van hun tanden. We bekijken dit alleen in gemarkeerde gebieden, sommige van 20 vierkante meter, andere wat groter of kleiner. Zodra we schade vinden in het gemarkeerde gebied verzamelen we allemaal gegevens over de schade en markeren we het met rode verf. Met al deze gegevens kunnen we aantonen dat de olifanten gebruik maken van het bos.

Het werk hier kan best pittig zijn wat eigenlijk vooral komt door de hitte. De temperatuur ligt hier zo rond de 38 graden, met piek momenten van 44 graden. ‘s Middags in de boomhutten hebben we geen olifanten gezien, dus besloten we met de jeep in het bos te gaan. En jawel, er stond een hele groep! De olifanten waren erg bang, dus liepen al snel ver van ons vandaan. Onderweg naar huis spotte ik een olifant die over de velden liep. Hij was op weg naar het dorp, dus hebben we de inwoners gewaarschuwd.

Woensdag 2 mei

In de morgen hebben we een aantal huizen bezocht. Een paar jaar geleden is het project begonnen met het geven van sinaasappelbomen aan de mensen. Ze planten deze rondom hun huizen, tuinen of gronden. Zo beschermen ze zich tegen olifanten. De olifanten houden niet van de geur van sinaasappels, waardoor ze er niet op af komen. Wij checken de bomen en verzamelen verschillende gegevens over de gezondheid van de boom. Als laatst stellen we de bewoners een aantal vragen over de schade die olifanten aan hun tuinen of gewassen hebben gedaan. Soms nodigen ze ons dan in huis uit voor een kopje thee terwijl ze zelf zo weinig hebben, super vriendelijk en gastvrij.

In de middag zijn we bij de trash side geweest, opzoek naar olifanten. Het was aardig ingrijpend om te zien. Afval wordt gedumpt in te middle of nowhere. We hebben er geen olifanten gezien en in dit geval maar beter ook!

Donderdag 3 mei

Deze ochtend zag ons programma er anders uit dan gepland. Aan het begin van de week had de school ons gevraagd Engels les te geven. Per dag gaan er een aantal van ons naar de school. Zo was ik vanochtend aan de beurt. De leerlingen die we les hebben gegeven waren 16/17 jaar oud. Ze waren niet veel jonger dan ik, maar toch had ik het gevoel alsof er een groot leeftijdsverschil tussen zat. Soms was communiceren lastig, doordat hun niveau Engels wat lager is, maar we hebben ook veel gelachen. In het begin waren ze wel wat verlegen, maar eenmaal op gang gekomen ging het al een stuk beter! We hebben voornamelijk spelletjes met ze gespeeld en aan de hand daarvan ze woorden en zinnen geleerd. Ik vond het leuk om een keer gedaan te hebben en vooral interessant te zien hoe de school er uit ziet. Wij gaven 1 klas les maar zaten in lokaal waarin twee klassen kunnen zitten, dus aan beide kanten van het lokaal een schoolbord. Verder bestond het klaslokaal enkel uit plastic stoelen.

Aan het einde van de middag zijn we met een grote groep, waaronder al de staff, in de bus naar een tempel gegaan. Het was een leuke ervaring omdat je echt onder de inwoners zelf bent. De tempel was ongeveer een uur van het field house vandaan. Na het bezoekje aan de tempel hebben we vlak in de buurt een soort kermis bezocht, totaal anders dan in Nederland naar erg grappig om gezien te hebben.

Vrijdag 4 mei

Ons ochtendprogramma van vandaag was HEC, Human Elphant Conflict. We zijn een aantal huizen langs gegaan en hebben de mensen gevraagd of olifanten schade hebben gemaakt aan hun eigendommen. De schade kan bestaan uit de drie voorgaande beschreven conflicten, human damage, crop damage of property damage, het kan ook zijn dat er geen schade is gemaakt. Alle gegevens die we verzamelen schrijven we op een formulier. In het laatste huis wat we bezochte woonde een man en vrouw. ‘s Nachts terwijl ze sliepen heeft een olifant een deel van de muur van het huis doorgebroken. Achter deze muur lag de voorraad rijst, waarvan de olifant twee zakken heeft ‘meegenomen’. Het zieligste gedeelte van het verhaal was dat de vrouw longkanker heeft en de man leidt aan nier problemen. Het was erg aangrijpend om de emoties van de vrouw van zo dichtbij te zien. We willen proberen om volgende week de muur van het huis te repareren.

In de avond was het weer tijd voor de boomhutten. Onderweg kwamen we weer een grote groep tegen, op dezelfde plek als maandag. Dit keer gingen we wel dichterbij! Het gaf echt een magisch gevoel om de olifanten van zo dichtbij te zien. En nu heb ik wel foto’s kunnen maken!

Cor

Wil je niet zo spannend schrijven Van Boxem?! Ik doe 's nacht geen oog meer dicht! (nachtmerrie's)

Yan Ni

Hele leuke, bijzondere en bondige verhaaltjes van elke dag! Dat doe je leuk! Op naar de volgende ?

Tonnie

Wat n verhalen zeg en prachtige foto's dikke knuffel kijk uit naar het volgende