indyvanboxem.reismee.nl

Op weg naar de olifanten

Vrijdag 27 april

Onze laatste dag van de cultuurweek begonnen we met een bezoekje aan een boeddhistische tempel. We moesten een aantal trappen de heuvel omhoog klimmen om uiteindelijk bij het Boeddha beeld te komen. Eenmaal boven hadden we prachtig uitzicht. In elke boeddhistische tempel die je bezoekt, krijg je een wit armbandje (zie foto), die je beschermt van het kwade. Je mag het armbandje niet afdoen, en moet dus wachten totdat hij vanzelf afgaat.

Onze dag ging verder, op weg naar een hindoe tempel. Hier hebben we een schaal geofferd, waarop vooral fruit lag, maar ook bloemetjes, geld en wierook. Na het offeren kregen we een stipje op ons voorhoofd. Daarna moesten we al het fruit opeten omdat dit gezegend was door de goden. Zolang het fruit in je lichaam zit, ben je gezegend. Tijdens de korte rondleiding werd ons verteld dat Hindoes in wel 33 biljoen goden geloven.

Onze lunch stond gepland in een Indiaas restaurant. Het gerecht wat we geserveerd kregen heette; Masala. Dit hebben we met onze handen gegeten, wat hier normaal is. Het was super lekker, maar wel pittig!

Na de lunch was het eindelijk tijd voor de activiteit waar ik stiekem het meest naar uit keek; de Ayurvedische massage. Ik koos ervoor om mijn rug te laten masseren. De massage duurde ongeveer 20 minuten, en het was genieten!

De rest van de middag waren we vrij en heb ik half Kandy leeg geshopt. :)

Zaterdag 28 april

In het weekend zijn we vrij. Op zaterdag hebben we ons vermaakt met raften. Vanuit de boot was het uitzicht ongelofelijk mooi. Het was een super toffe ervaring, over de rivier tussen de mooie heuvels door. Op zondag vertrekken we van Kandy naar Wasgamuwa, op naar de olifanten!

Zondag 29 april

Aan het eind van de middag zijn we op onze prachtige bestemming aangekomen. De busrit van Kandy naar hier duurde ongeveer vijf uur, en je raad het al; onderweg was het uitzicht schitterend. We zitten niet daadwerkelijk in het Wasgamuwa park, maar ik denk zo’n 20 minuten er vandaan. De accommodatie is letterlijk een aantal muren gemetseld, een paar houten balken en een golf planten dak. De muren schermen alleen dat af wat nodig is, de rest is open. Zo lijkt het net alsof mijn bed buiten staat! Het geeft echt een super avontuurlijk gevoel! De omgeving hier is zo mooi, en net alsof je in the middle of nowhere zit. De rest van de avond hebben we geholpen met het maken van lampionnen, die overal opgehangen worden. Vandaag en morgen is er namelijk een feest genaamd: Vesak. Op deze dagen worden de geboorte en dood van Boeddha herdacht. Hiervoor zijn er naar een boeddhistische tempel, vijf minuten verder op, gegaan waar we wat bloemetjes en wierook hebben geofferd.

Morgen krijgen we de introductie van het project en gaat het echte werk beginnen!

Maandag 30 april ochtend

Onze introductie is wat uitgesteld omdat er vanochtend geen stroom was. Dus gingen we meteen van start. ‘s Ochtends beginnen we hier wat later, rond 8:45. In twee groepen vertrokken we in jeeps naar het bos. Ik zat in de groep met de taak om de zandplekken in het bos te controleren. Deze zandplekken zijn door de mensen zelf gemaakt, om zo voetstappen van verschillende dieren te vinden en deze op te meten. Alle gegevens worden bij gehouden en van elke plek worden de coördinaten gemeten. We hebben nog geen olifanten gezien, wel kwamen we onderweg veel voetstappen en veel poep tegen. De omstandigheden voor de olifant zijn hier best triest... Afval is een heel groot probleem in Sri Lanka. Zo dumpt de bevolking al hun afval op een plaats buiten de stad, en wordt er niks gerecycled. De olifanten (en waarschijnlijk ook andere dieren) eten hier van. Vandaag onderweg in het bos kwamen we poep tegen waartussen plastic zat. Hieruit kunnen we opmaken dat de olifant van de vuilnisbelt heeft gegeten. We zullen denk ik aankomende week deze plek bezoeken.

De nieuwe groep is erg wennen. Onze vorige groep was erg hecht uiteindelijk. Gelukkig ben ik wel met twee mensen van de andere groep, broer en zus uit België. Ik ben de jongste en vanaf 20 lopen de leeftijden op. Mijn slaapkamer deel ik met drie andere meiden. Het eten bij deze accommodatie smaakt nog beter dan dat van de vorige!

Vaak zit er tussen het ochtend en middag programma een aantal uurtjes. Vanmiddag zullen we naar de boomhutten in het bos gaan. Vanuit daar houden we de wacht, en hopen we dat we olifanten kunnen spotten!

Gerry

Geweldig Int ben benieuwd naar je verdere verhalen xxx

Tonnie

Weer een schitterend verhaal xxx

Lucienne

Wat een mooi verhaal weer?, wel triest het afval probleem☹️

Theo

Mooie belevenissen, Indy en prachtige foto's. Krijg je toch een goed beeld van het land en dat ziet er super mooi uit. Inmiddels al olifanten van dichtbij gezien en al beter gewend aan de nieuwe groep? Veel plezier, Indy xxx