indyvanboxem.reismee.nl

Ayubowan!

Zondag 22 april:

Vandaag ben ik in de middag aangekomen op Sri Lanka. Nadat alles goed was gekeurd bij de immigratie balie en ik mij koffer van de band had gehaald werd ik opgehaald door een medewerker van The Green Lion. Samen met twee andere vrijwilligsters werden we met een busje van Colombo naar Kandy gebracht. De rit duurde zo’n drie uur. Alleen dit was al geweldig! De natuur is hier zo mooi! Toen we ongeveer 45 min aan het rijden waren werd het landschap wat bergachtiger, wat alles nog mooier maakte. En de eerste olifant heb ik ook al gezien onderweg! De olifant stond in een truck en werd vervoerd. Ik heb er een foto van gemaakt, dus die zal ik op de site zetten.


Aangekomen in het verblijf, was de stroom uitgevallen. Dus die eerste keer hebben we ook al gehad! Maar volgens mij was dit al snel opgelost. Het verblijf is een soort hostel, er is een gezamenlijke ruimte om te eten en ik slaap op een kamer met zes andere meiden/dames. Tijdens het avondeten heb ik de andere vrijwilligers ontmoet met wie ik de aankomende week de cultuur week zal doorbrengen. Totaal zijn we met 15 mensen geloof ik, waarvan 5 Nederlanders/Belgen, en de andere nationaliteiten zijn: Engels, Duits, Portugees en Chinees. De leeftijden lopen erg uiteen, de jongste is 17 en de oudste is volgens mij 32. De groep bevalt me goed tot nu toe!


Morgen begint het programma om 9:30. Normaal gesproken begint het programma wat eerder, maar omdat we vandaag allemaal zijn aangekomen is het wat later.


Maandag 23 april:

Het programma begon met een introductie over de verschillende projecten. Over heel Sri Lanka zijn verschillende vrijwilligers projecten van The Geeen Lion. Ook hebben ze projecten in andere Aziatische landen en in Zuid Amerika. De meeste van de vrijwilligers waarmee ik deze week doorbreng gaan na deze week ergens anders heen. Vandaag kreeg ik ook te horen dat het Wasgamuwa National Park, waar ik vanaf volgende week ben, in de jungle ligt!


De cultuur is hier erg anders dan wij in Nederland gewent zijn, wat natuurlijk ook logisch is. Voordat we ergens binnen gaan moeten onze schoenen uit. De mensen van de dorpen wonen in kleine huizen, zonder WiFi of tv, kort om ze leven van weinig. In de stad is het leven iets wat luxer. In de stad werken vaak zowel moeder als vader betaald, terwijl in de dorpen de vrouwen in huis werken en de mannen voor de inkomsten zorgen.

Ook viel vanochtend bij ons weer de stroom uit, maar zoveel stroom heb ik ook niet nodig, dus dat is verder geen probleem. Met de zaklamp van mijn telefoon kom ik een heel eind!


Nadat we onze introductie hadden gehad, kregen we uitleg over de cultuur. Deze les werd gegeven door AJ, hij is de baas van dit verblijf. Hierboven heb ik al het een en ander verteld, maar we hebben nog veel veel meer informatie gekregen. Te veel om allemaal te vertellen.


Na de cultuurles kregen we een taalles van in Sri Lankaans meisje. Ze heeft ons wat standaard Singalese woorden en zinnen geleerd en ook alle getallen. De mensen hier kunnen het erg waarderen als je een woordje Singalees probeert te spreken, het kan maar zo zijn dat ze daardoor hun prijs verlagen! Hierna hebben we geluncht in het verblijf, rice & curry, wat erg lekker was. Na de lunch gingen we met z’n allen met de bus naar het centrum van de stad. Het verblijf ligt namelijk een stukje buiten de stad. We werden losgelaten in het winkelcentrum, waar ik een simkaart heb gekocht. Vandaar dat ik wat van mezelf kan laten horen. Hierna hebben we gelopen naar een soort hal, hier was een optreden van de traditionele Kandyan dances. Mannen bespeelde trommels en tussendoor kwamen dansers en danseressen het podium op. Ze droegen allemaal prachtige kleding. Een dans werd gedanst door een man met een masker, hiermee proberen ze onder andere kwade geesten te verdrijven. Op het laatst was er een vuurdans, mannen gingen met kleine fakkels over hun armen en buik. Hiermee proberen ze de kracht van het vuur te laten zien. Ook liepen ze met blote voeten over hete kolenplaat, en zelfs ik kon de hitte van een afstandje voelen!


Na de dansen was ons programma afgelopen en zijn we met z’n allen met de bus naar het verblijf gebracht. AJ was ook mee, hij begeleid ons deze week.


Dit was het voor nu. Aangezien deze week erg divers is, zal ik per dag wat vertellen. Bedankt voor het lezen!


Groetjes!

Reacties

Reacties

Yan Ni

Wat schrijf je leuk Indy! Ik ben er haast helemaal bij. Fijn dat je goed bent aangekomen en een mooi programma voor de boeg hebt! Ik kijk uit naar je volgende verhaal en plaatjes! X

Gerry

Mooi Intje dat t goed verloopt allemaal. Leuk verhaal! ENJOY XXX

Shirley

Wat leuk om te lezen hoe erg je het naar je zin hebt! Nu al zin in de rest van je verhalen! Veel plezier meis<3

Theo

Mooi verhaal Indy! Fijn dat je het allemaal goed gaat. Kijk alweer uit naar het volgende verhaal :). Veel plezier. xxx

Oma

Wat leuk Indy om te lezen en dat je het zo goed beleefd een heel andere wereld.In gedachten bij je.Een mooie en leerzame tijd lieverd.Veel liefs oma.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active