indyvanboxem.reismee.nl

Brandende kuiten

Op vrijdag zijn we al vroeg vertrokken vanaf Ambalangoda op weg naar Dalhousie, dit is het plaatsje aan de voet van Adam’s Peak. Eerst namen we een trein van Ambalangoda naar Colombo, vanaf daar een trein naar Hatton en het laatste stuk met de tuk tuk naar onze homestay in Dalhousie. Het was een super mooie route tussen de groene heuvels door met een heleboel prachtige theeplantages. De treinritten zijn echt een must in Sri Lanka!

Eenmaal aangekomen in ons verblijf hebben we een aantal andere reizigers ontmoet. Zo hebben we de volgende ochtend met een meisje en jongen van Zweden Adam’s Peak beklommen. Adam’s Peak, ook wel Sri Pada genoemd, heeft een top van 2243 meter hoog. Het is de belangrijkste en populairste bedevaartsplaats van Sri Lanka. Het is de heilige berg van het land, die vereerd wordt door zowel boeddhisten als hindoes, moslims en christenen. De berg wordt altijd ‘s nachts beklommen om op de top de zonsopkomst te aanschouwen. Echter is dit niet het seizoen om hem te beklimmen, en was van te voren al uitgesloten dat wij de zonsopgang zouden gaan zien. Daarom zijn we ‘pas’ om 5 uur ‘s ochtends met de pittige beklimming van totaal maar liefst 5200 traptreden, begonnen. Toen we na twee uur de top hadden bereikt gaf het echt een gevoel van overwinning! Maar daarna moesten we nog helemaal naar beneden...

Dezelfde dag nog zijn we vertrokken naar Nuwara Eliya. Tegen het eind van de middag zijn we in een mooi guest house aangekomen, waarvan de man super lief en zorgzaam was! Het stadje ligt op een hoogte van 1900 meter en is daarmee de hoogste van Sri Lanka. Het is in handen geweest van Britse Kolonisten en heeft daarom een Engelse stijl. Wat grappig is om te zien omdat de omgeving wel Singalees is, maar de huizen van Britse stijl zijn. Het is hier ook een stuk kouder dan in de rest van het land, overdag ligt de temperatuur rond de 18 graden. De inwoners zelf lopen met mutsen en sjaals door de stad.

Het Zweedse koppel had ook Nuwara Eliya op hun planning staan en zo hebben we de zondag met hun doorgebracht. Onze dag begon met een heerlijk en uitgebreid ontbijt in het guest house. Daarna zijn we naar de theefabriek; Pedro gegaan. Daar kregen we een rondleiding en uitleg over hoe de thee gemaakt wordt. Op het eind mochten we een lekker kopje proeven. De fabriek is omringd door al de mooie theeplantages.

Niet ver van de fabriek vandaan stroomt een waterval, genaamd Lovers Leap. Uitleg over de naam kun je vinden tussen de foto’s! Tegen het eind van de middag hebben we ‘afternoon tea’ gehad in een fancy hotel. We konden kiezen uit een uitgebreid assortiment van thees, waarbij we heerlijke hapjes kregen.

Op maandag ochtend zijn we met z’n allen naar de bioscoop gegaan. De film Solo van Star Wars draaide en dus hebben we deze gezien. Het was niet erg anders dan de bioscoop in Nederland, alleen was er tijdens de film geen pauze. Het was een spannende film, aanrader! Na de film hebben we ons gehaast naar het treinstation om daar de trein te nemen naar Ella. Echter stonden we nog dik een half uur op hem te wachten, maar eind goed al goed we kwamen aan in Ella en het was een mooie rit! De weg naar het hostel ging van hoog naar laag, niet erg handig met een koffer die ook nog een wiel verloren heeft... Gelukkig was ik met Janne en Sies, die mij geholpen hebben en ben ik niet nog een wiel kwijt! Het hostel was erg mooi en we zijn er twee nachten verbleven. Nog steeds samen met de Zweden op pad, wat erg gezellig was.

Onze benen nog amper hersteld van Adam’s Peak, hebben we op dinsdag in de ochtend Ella Rock beklommen. Weer was het uitzicht vanaf de top adembenemend. Na de lunch hebben we Little Adam’s Peak beklommen, dit was een stuk minder pittig. Vanaf Little Adam’s Peak heb je uitzicht op Ella Rock, erg mooi! Als laatst hebben we The Nine Arches Bridge bezocht. Zoals de naam al zegt heeft de brug negen bogen. De trein van Ella naar Badulla rijdt over deze brug.

Op woensdag moesten we helaas al het prachtige en gezellige Ella verlaten en hebben we afscheidt moeten nemen van de Zweden. Ik ben samen met Janne en Sies van Ella met de trein vertrokken naar Kandy, waar we samen voor de laatste keer overnachten. Morgen zal ik naar Negombo vertrekken om daar vrijdag mijn vlucht te nemen.

Cor

2243 meter hoog, dat is is nog eens een bult! Peeskesbult is net iets minder ........