indyvanboxem.reismee.nl

De keerzijde

Nu de twee weken op het Sri Lanka Wildlife Conservation Society er op zitten heb ik een beeld kunnen krijgen van de conflicten die hier gaande zijn. Ik heb heel veel mooie momenten mogen beleven, maar zo heeft elk verhaal ook zijn keerzijde. Het werk wat wij hier doen is om de olifanten te beschermen door de mensen te helpen. Van te voren wist ik niet dat de conflicten zo ernstig zouden zijn zoals ik heb gezien en ervaren. Het was daarom soms moeilijk deze problemen met eigen ogen waar te nemen.


Olifanten die de huizen van mensen verwoesten waardoor erin wonen niet veilig is voor de mensen. Een dak dat door enkel een boomstronk vastgehouden wordt, zodat het huis nog net niet instort. Dezelfde mensen nodigen ons in huis uit voor een kopje thee, wat een super dubbel gevoel geeft. Hun huis is amper bewoonbaar en toch geven ze geld uit voor ons om wat te drinken, terwijl de schade zoveel kost. Voor sommige mensen hier is het leven niks vergelijkbaar met ons leven. De kansen die wij in het leven krijgen, durven sommige van hun niet eens te dromen. Om dit van zo dichtbij te ervaren heeft heel veel indruk op mij gemaakt. Ook al kan niemand er wat aan doen waar je geboren wordt en ik welke omstandigheden, blijft het lastig om te zien dat wij het zo ontzettend goed voor elkaar hebben en mensen hier misschien nog geen twintig euro per maand verdienen.


Daarnaast is het triest te zien hoe olifanten gebruikt worden voor toerisme of religieuze gebeurtenissen. Sommige van deze olifanten worden hiervoor uit het wild gehaald. Er brand een woede in mij op zodra ik een olifant geketend aan de kant van de weg zie staan. De mensen vragen aan ons of we hem willen aanraken of foto’s willen maken, soms zelfs erger en kun je op de olifant zitten. Natuurlijk wil ik dat niet. De olifant kan enkel een goed leven leiden in het wild en dat is het enige waar ik mijn geld in steek. Zodra we ons geld op de verkeerde plek investeren blijven deze slechte dingen doorgaan. De mensen zien een kans om geld te verdienen en grijpen deze kans overtuigend met beide handen, omdat ze weten dat wij olifanten mooie dieren vinden.

Zowel in boeddhisme als hindoeïsme speelt de olifant een zeer belangrijke rol, wat het conflict moeilijker maakt. We willen niemand beledigen, maar willen ook dat de olifanten een natuurlijk leven leiden. Het project wil meer mensen leren over hoe belangrijk dit is en ze zo meer bewust van te maken van het feit dat de dieren enkel in het wild horen te leven.


Ik ben dankbaar dat ik deze mensen een stukje heb mogen helpen, maar ik wou dat er meer was wat ik kan doen. Over een aantal weken ga in alweer naar huis en zal mijn leven en het leven hier doorgaan zoals het was, wat me ook een dubbel gevoel geeft. Nu ikzelf heb gezien hoe angstaanjagend en gevaarlijk het leven hier kan zijn, krijg ik meer drang om te helpen. Ook al is er niet veel nodig om een goed leven te leiden, wat ik hier zelf ook heb ervaren, is het wel belangrijk dat mensen een veilig leven leiden en dat is iets waar ik graag bij zou willen helpen. Ik had nooit verwacht dat het zoveel indruk op me zou hebben als het heeft gedaan. Ik denk dat het goed is voor een ieder om problemen een keer van zo dichtbij mee te maken, om meer een beeld te krijgen van de verschillen die er in de wereld zijn.


Ik hoop dat ik in de toekomst meer kan doen om een groter verschil te maken voor de mensen die het nodig hebben.

Reacties

Reacties

Gerry

Ik hoop het ook voor je Indy.

Cor

Sloop-olifanten nemen wraak omdat ze misbruikt zijn voor toerisme en religieuze flauwekul.

Goed zo Dombo!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active