indyvanboxem.reismee.nl

Saving elephants by helping people

Op maandag ochtend toen we wakker werden kregen we te horen dat er ‘s nachts een olifant op ons terrein was geweest. Hij is zelfs langs onze slaapkamer opgelopen, maar ik heb er niks van gemerkt. Een van de medewerkers is ‘s nachts opgebeld en heeft geprobeerd de olifant weg te jagen. Uiteindelijk was dit gelukt en was de schade gelukkig bij ons niet al te groot. Daarna ging de olifant door naar het dorp, waar hij wel schade heeft aangericht. Een huis was zo goed als verwoest...

Deze ochtend stonden de camera traps op het programma. In het bos gebben we een aantal camera’s in de bomen hangen, die foto’s maken op beweging. We hangen ze voornamelijk op om luipaarden of olifanten op beeld te krijgen. Wat we hebben gedaan is de SD kaarten en batterijen gewisseld, de camera aan de hand van een soort afstandsbediening ingesteld, een aantal gegevens genoteerd en ze weer terug geplaatst. Op de foto’s ware verschillende olifanten, luipaarden, pauwen en wilde katten te zien. Het geeft toch wel een gek gevoel dat wij werken in de leefgebieden van deze dieren. Na de lunch zijn we naar de boomhutten gegaan. In de boomhutten hebben we totaal drie olifanten gezien. De eerste die we zagen was een mannetje, hij stak de weg over niet ver van ons vandaan. Later staken er nog twee olifanten over, een mannetje en vrouwtje. Als we olifanten zien noteren we altijd een aantal gegevens zoals; geslacht, gezondheid, schatting van leeftijd, etc. Deze gegevens worden altijd bijgehouden zodra we olifanten zien, zo blijven we goed op hoogte van hun gedrag en gezondheid.

Dinsdagochtend gingen we met een deel van de groep naar de zelfgemaakte hekken waaraan bijenkorven hangen om deze te controleren; beehive fence monitoring. De bedoeling is dat de olifanten tegen de bedrading aanlopen, waaraan de bijenkorven hangen, zo worden de bijen wakker en zouden ze de olifanten moeten steken. De omheiningen staan rondom de huizen of tuinen van de mensen om de olifanten weg te jagen en zo schade te voorkomen.

We zijn bij drie omheiningen geweest, met elk rond de twintig korven. Bij elke omheining was er maar één korf met bijen, wat niet veel nut heeft om de olifanten weg te jagen. Door de droogte vertrekken de bijen en blijven de meeste korven leeg. Wat wij doen is de korven controleren, gras weghalen, hier en daar de bedrading van de korven opnieuw of beter vastmaken. Nu er geen bijen zijn hebben de omheiningen weinig nut en is het de vraag of dit project door blijft gaan.

Tegen het eind van de middag gingen we zoals gewoonlijk naar de boomhutten. Toen we bijna bij de boomhutten waren zagen we een aantal olifanten in de verte. We reden met de jeep meer richting de olifanten. Toen we uit zijn gestapt hebben we een tijd lang de olifanten geobserveerd. Er kwamen steeds meer en meer olifanten uit het bos richting de waterplas waar wij in het gras zaten. Uiteindelijk hebben we zo’n 16 olifanten gezien. Het gaf echt een super vet gevoel, hoe we daar met z’n allen zaten. Door onze verrekijkers hadden we zelfs nog een beter zicht. Het was een super speciaal moment om te mogen beleven.

De woensdag ochtend zijn we opzoek gegaan naar voetsporen van katdieren. We houden ons voornamelijk bezig met vier verschillende: jungle cat, fishing cat, rusty-spotted cat en luipaarden. Zodra we voetsporen vinden schrijven we alle gegeven op; locatie, voor/achterpoot, linker/rechterpoot, man/vrouw, etc. Deze gegevens helpen de mensen hier om verder onderzoek te doen en erachter te komen hoe deze dieren samen in hetzelfde leefgebied leven. Normaal gesproken leeft elke soort in een eigen gebied.

Na het avondeten kregen we een documentaire te zien over het ‘human elephant conflict’ en de rol van Sri Lanka Wildlife Conservation Society hierin. Er werd onder andere uitgelegd over de rol en belangrijkheid van olifanten in het geloof. Ze worden daarvoor gebruikt in een optocht, waarvoor de olifanten versierd worden. Ook was er te zien hoe deze olifanten in gevangenschap worden gehouden om later voor deze optocht gebruikt te worden. Dit alles gaat tegen de principes van ons project in. We willen graag de mensen hier leren dat olifanten enkel in het wild horen te leven, wat erg moeilijk is omdat het een deel is van hun geloof. Hier werken we volgens het principe; saving elephants by helping people. Met al de verschillende activiteiten verzamelen we een heleboel gegevens, die de mensen van het project analyseren en veder onderzoeken. Wij gebruiken uitsluitend de wilde olifanten voor het observeren en het noteren van de gegevens.

Donderdag ochtend hebben we weer een bezoek gebracht aan de huizen waar we vorige week vrijdag langs zijn gegaan. De huizen getroffen door de olifanten. We schreven alle materialen op die de huizen nodig hebben om gerestaureerd te worden, wat hopelijk zo snel mogelijk gebeurd.

Wanneer je deelneemt aan het project mag je een keer mee het Wasgamuwa National Park in. In een super grote jeep reden we door het park. Zodra we een groep olifanten tegenkwamen werden er weer veel gegevens verzameld. Het park was super mooi en we hebben veel olifanten en andere dieren gezien. Maar ook was er een olifant met maar één slagtand en zie je soms littekens van kogels.

Op onze laatste ochtend hadden we weer HEC, Human Elephant Conflict. We hebben één huis bezocht waarvan de achterwand helemaal verwoest was. Het dak werd enkel nog ondersteund door een boomstronk. Het was erg aangrijpend om te zien. Ze nodigde ons zelfs binnen uit voor wat te drinken om hun dankbaarheid te tonen, terwijl de schade zoveel geld gaat kosten...

Omdat ik mijn programma heb aangepast was vandaag mijn laatste dag en ga ik morgen op weg naar Ambalangoda waar ik zondag aan zal komen, voor het schildpadden project.

Gerry

Indrukwekkend Indy.

Oma

J

Oma

Je bent dapper lieve Indy. Mooie verhalen. Liefs Oma.